Friday, 17 March 2017

Pukul Istéry Hukum Forex

Hakum Labur amp Berniaga Forex (Trading Forex) Zaharuddin Abd Rahman Saya ingin minta pihak ustaz untuk menerangkan tentang pelaburan tukaran matawang comme juga perniagaan Forex. Bagaimana pula jika saya mélakukan transaksi sendiri dengan berbekalkan analisa envoyez moi un yuans et un disjointe broker dengan melayari internet. Kemudian memperolehi untung dari jualan dan belien matawang asing ini. Terima kasih Bagi menjawab soalan ini, etun perlu memahami dua Jenis perkara iaitu: 1 Melabur wang ringgit etun ke dalam satu Syarikat yang memperolehi Untung melalui FOREX. 2 Mélantik satu plate forme pour les hommes et les femmes. Semua transaksi dijalankan oleh anda sendiri, syarikat hanya menyediakan plate forme que mengambil upah perkhidmatan sahaja. Pertama. Hukum bagi melabur dalam Syarikat yang FOREX menjalankan: Forex (Foreign Exchange) atau yang lebih dikenal dengan Perdagangan Mata wang Asing Ia merupakan Suatu Jenis perdagangantransaksi yang memperdagangkan matawang Suatu negara terhadap de negara de lainnya pasar pasar matawang utama di dunia Selama 24 jam Secara melibatkan yang Berterusan. Benar, memang FOREX matawang adalah diharuskan, tetapi keharusannya tertakluk képada sejauh mana ia menurut garis panduan yang dikeluarkan dari hadith Nabi yang sohih. Iaitu: un Ditukar (serah dan terima) dalam waktu yang sama ia disebut dalam hadis sebagai yadan bi yadin. Dalam bahasa Inggerisnya adalah sur place. Ia datang banyak hadis antara yang paler utama adalah:. . . . . . . . . Ertinya. Emas dengan Emas (ditukar atau diniagakan). perak dengan perak, gandum dengan gandum, Thamar dengan Thamar, garam dengan garam mestilah sama timbangan dan sukatannya, dan ditukar Secara terus (pada satu masa) de Jenis dan sekiranya de berlainan, maka berjual belilah kamu sebagaimana yang disukai (Riwayat Mouslim, n ° 4039 ne Hadith, 119). B Nabi bersabda: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia serentak de Secara dilakukan (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Mouslim, n ° 1586, 31209) c Manakala pembelian Secara Hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: Ertinya. Rasulullah s. a.w melarang dari menjual emas dan perak Secara berhutang (Riwayat Al Bukhari, pas 2070, 2762) Hadis hadis di atas menyebut perihal displin Islam dalam pertukaran emas dan perak. (Note de banque) juga adalah sama displinnya dengan emas dan perak disebabkankan nilai dan fungsinya sebagai moyen d'échange. Justeru setiap displin dan syarat transaksi yang melibatkan emas dan perak juga TERPAKAI pada urusan transaksi matwang. Demikian keputusan Majlis Fiqh Antrabangsa dan juga Majlis Kewangan Islam Antarabangsa di bawah AAOIFI. FOREX dalam matawang yang diuruskan oleh Syarikat konvensional sudah pasti tidak akan menjaga ini kerana kebanyakan Conditions Coûts FOREX yang dijalankan oleh institusi Konvensional adalah lsquoForward FOREX atau Forex yang menggunakan lsquoValue avant (nilai masa hadapan) yang de dalam Riba Nasiah. Mereka juga kerap menggunakan SWAP, Options de l'instrument lain lain yang tidak halal di sisi Charia. Instrumen instrumen tadi tidak memenuhi syarat Islam iaitu serah terima atau disebut qabadh dalam secara benar hakiki atau hukmi pada waktu yang sama. Masalah dalam implementasi FOREX adalah bertangguh dalam penyerahan dari kedua dua pihak. Tatkala itu aqad menjadi batal (Radd al Muhtar ala ad durr, 4531). Tidak saya nafikan, bahawa terdapat sesetengah Institusi Kewangan Islam yang melakukan forex ini setelah mendapatkan kelulusan Majlis Penasihat Shariah mereka, Namun semua mereka hanya terlibat dalam FOREX jenis SPOT à bukannya jenis lsquoForward jika adapun jenis avant menggunakan konsep Al WAD atau Promesse unilatérale dan ia Telah disepakati keharusannya. Apa yang pasti, Majlis La shariah mereka a été repérée par le meleaukkan et a été retirée du tampon de bukannya secara bebas begitu sahaja. Justeru MELABUR MODAL (BEERTI ANDA MELABUR DAN KEMUDIEN TUNGGU UNTUNG SAHAJA) dan dalam institusi kewangan konvensional yang memperolehi inédit melalui cara FOREX adalah tidak halal di sisi islam. Ia adalah keputusan Panneau Penasihat Shariah dunia yang bernaung di bawah nama Comptabilité et audit Organisation pour les institutions islamiques (AAOIFI). Antara panel penasihat Shariahnya adalah Syeikh Mufti Taqi Uthmani, Prof. Dr. Syeikh Wahabeh Zuhayli, Prof. Dr. Syeikh Siddiq Dharir, Syeikh Abdullah al Mani, le Dr Abd Sattar Abu Ghuddah, Syeikh Dr. Nazih Hammad, Syeikh Dr Hussain Hamid Hassan, Syeikh Nizam Yaquby, Dr. Mohd Daud Bakar, Syeikh Al Ayashi al Sadiq Faddad, Syeikh, Dr. Ajil Nashmi dan ramai lagi. KEDUA. Hukum FOREX TRADING yang dijalankan sendiri Bagi mengetahui hukum bagi bentuk kedua ini, Pertama tamanya ia tertakluk kepada: a Terdapat unsur judi atau tidak apabila membeli dan menjual matawnag hanya kerana mengharap keuntungan dari perbezaaan nilainya. Bukan kerana digunapakai de nègre matawang terbabit. Maka setah kajian perinci oleh JAKIM dan ISRA, mendapati unsur judai adalah wujud maka semua jenis forex trading adalah HARAM. B Kesohihan dan kewibawaan plate forme syarikat dari sudut lesennya dan pengenalannya. Ia diperlukan bagi mengelak et un ditipu oleh plate forme syarikat yang tidak sebenar. Butiran terperinci berkenaan plate forme ini mestilah diteliti dan boleh diperolehi. Jika tidak, transaksi et un adalah syubhat dari awal lagi kéran terdapat unsur gharar. B Plate forme de Jika tersebut punyai wibawa dan lessen serta info yang sangat mencukupi, perkara kedua adalah menilai akta akata berkaiatan dengan aktiviti ini dari badan berwajib di Malaysia. Ini perlu bagi memastikan et un tidak terlibat dengan aktiviti menyalahi undang undang Negara. Jika yang kedua juga lulus, saya kira transaksi, jual matawang, dan, simpan dan, kemudian, jual, semula, apabila, harga, tukarannya, naik, adalah, harus, kerana, secara, automatiknya, dilaksanakan, menurut, kaedah, lsquospot. Namun mari kita sama sama cubain mehami dan menyemak bagaimana proses ini dilakukan secara anneau de melihat pandangan Islam tentangnya. Setakat apa yang diterangkan oleh individu yang terlibat dan yang tahu berkenaan cara commerce de forex internet ini. Ia seperti berikut: 1) Ia mempunyai modal minimum. Sebagai contoh USD 1, USD 100 par le biais de lain lain, en passant par le forex trading masing masing. 2) Dengan modal itu, pihak syarikat plate forme de trading forex en akan membukakan satu akaun khas buat peserta. Setelah itu, pihak peserta, akan, menentukan, samada, untuk, membuka, kaunter, jualan, matawangnya, dalam, akaun, atau, membuka, kaunter, belian. Gambaran mudahnya adalah: Katalah modalnya USD 100 yang dibeli dengan tukaran semasa hari tersebut USD 1 RM 3,6, dan dibuka kaunter lsquoselling melalui plate forme syarikat tersebut. Sebagai contoh, pada esok harinya apabila dilakukan analisa terhadap pegerakan nilai matawang, didapati nilai USD mengukuh berbanding Ringgit iaitu USD 1 RM 4 Tatkala uit, ia akan bouton menekan jual 100 USD dan memperolehi RM 400. Ini bermakna ia Telah beroleh keuntungan sebanyak RM 40 berbanding Harga belian asalnya tadi Pihak syarikat FOREX ini MESTILAH memasukkan seluruh Rm 400 itu sebaik sahaja transaksi jual beli dilakukan, TIDAK DIBENARKAN DILEWATKAN ATAU DIMASUKKAN SEBAHAGIEN SAHAJA, jika dalam contoh di atas, hanya RM 40 dimasukkan, manakala baki modal sebanyak RM 360 hanya akan dimasukkan sejurus peserta menutup akaun pada Hari tersebut. Isû Shariah. Jika ini tidak berlaku, la maka ia lulus dari sudut La charia, namun jika kelewatan berlaku, isu Shariah di sini adalah berlaku penangguhan dalam penyerahan matawang ringgit. Ini menjadikan ia bercangah dengan arahan Nabi s. a.w: Dalam menukar wang dengan wang, Nabi thaï menyebut garis panduan et yang mesti dipatuhi iaitu: Ertinya. Sesungguhnya Rasulullah s. a.w berkata. Pertukaran antara perak dan emas adalah riba kecuali jika ia serentak de Secara dilakukan (serah terima dalam satu masa) (Riwayat Mouslim, n ° 1586, 31209) Manakala pembelian Secara Hutang dari salah satu antara dua pihak adalah haram berdasarkan hadis: Ertinya. Rasulullah a vu melarang dari menjual emas dan perak Secara berhutang (Riwayat Al Bukhari, pas 2070, 2762) Imam An Nawawi Telah menyebut dengan Terang bahawa para ulama Telah bersepakat wajibnya Conditions Coûts serah terima dalam satu masa atau lsquoTaqabud Samada Secara Hakiki (fizikal) atau Hukmi (melalui mediuam internet tetapi punyai bukti seperti resit atau note elektronik yang menunjukkan transaski sah) (Syarah Sohih musulman) Cadangan. Mesti dipastikan bahawa semasa transkasi jual beli dilakukan, kesemua modal dicampur untung dimasukkan dalam akaun kita tanpa sebarang tangguh, dan secara automatik juga kita boleh mengeluarkan wang tersebut tanpa sebarang halangan. 3) Terdapat syarikat yang mensyaratkan minimum modal yang tinggi seperti USD 1000 dan lain lain jumlah. Untuk itu mereka menawarkan apa yang dinamakan levier yangmana modal peserta akan digandakan. Sebagai contoh, katalah modal sebenar et un adalah USD 100. Maka anda dikehendaki memilih atau secara pilihan memlih gandaan yang dikehendaki. Seperti 1. 10 bièretil modal et un akan digandakan kepada 10 kali menjadi USD 1000 aûu jika memilih 1: 100, bièreti modal anda menjadi USD 10000. Dengan jumlah baru inilah matawang et un akan di pasarkan di pasaran. L'utilisation de divers instruments financiers ou de capitaux empruntés, tels que la marge, pour augmenter le potentiel de rendement d'un investissement. Le levier peut être créé à travers des options, des contrats à terme, des marges et d'autres instruments financiers. Par exemple, disons que vous avez 1000 à investir. Ce montant pourrait être investi dans 10 actions de Microsoft, mais pour augmenter le levier, vous pourriez investir les 1 000 dans cinq contrats d'options. Vous contrôlerez alors 500 actions au lieu de seulement 10. (Rujukan) Jika benarlah apa yang saya gambarkan ini, transaksi forex menggunakan Leverage ini adalah HARAM kerana i dikira menjual matawang yang tidak di dalam milik anda. Milik sebenar et un hanyalah USD 100 tetapi yang dijual adalah 10,000. Ia berdasarkan apa yang disebut oleh Nabi s. a.w. Ertinya. Janganlah kamu menjual sesuatu yang tidak de dalam milikmu (Riwayat Abu Daud, n ° 3504, 3283) Malah saya juga hampir pasti, wang yang digandakan olear syarikat itu dikira sebagai pemberen pinjaman dan sudah tentu mereka akan mengambil sédikit keuntungan samada diketahui atau tidak diketahui oleh peserta . Jika ini berlaku, le sekali lagi riba telah berlaku. Bagi mengelakkan perkara yang ditegah oleh Islam dari berlaku di sini, penggunaan levier 1: 1 sahaja yang dibenarkan. Wallahualam. 4) Diberitakan juga pihak syarikat menasihatkan peserta agar menggunakan modalnya kurang dari 30 bagi menguangkan risiko semasa trading dijalankan. Dan jika terdapat masala kemungkinan rugi atau apa yang dinamakan appel de marge, pihak peserta dibenarkan untuk membuka kaunter satu lagi samada jual atau beli bagi menyeimbangkan kemungkinan rugi. Pandangan. Wallahualam, jika semunya dilaksanakan dengan jelas dan perancangan yang betul. Setakat ini saya tidak nampak adanya Masala Shariah dalam tindakan ini KECUALI IA MEMPUNYAI ELEMN PERJUDIEN YANG JELAS kerana membeli nilai matawang untuk dijual apabila nilainya naik sedangkan ia BUKAN KOMODITI. Wallahualam. Walaupun berniaga sendiri forex dan memenuhi syarat ini ADALAH HARAM kerana sebab utamanya adalah JUDI, tambahan pula bukanlah sesuatu yang disukai oleh polisi ekonomi dalam islam, pertamanya kerana menurut pandangan ekonomi dalam islam, matawang adalah moyen d'échange sahaja dan ia bukanlah komoditi yang wajar Diniagakan bagi memperolehi untung dari perbezaan nilainya. Kita tahu nilai matwang kini tidak lagi bersandarkan emas atau perak, hari ini (monnaie fiduciaire) wang tidak mempunyai nilai tersendiri (Seperti Logam emas dan perak) kecuali nilainya datang dari pasaran yang mondiale ditentukan demande oleh et la fourniture di pasaran dunia. Justeru, menjadikan cara ini bagi membre anak dan isteri makan bukanlah satu bentuk kerjaya yang terpuji di dalam Islam. Malah ia sebenarnya membantu sistem kapitalis dan menguatkan sistem ekonomi yang mereka anjurkan. Justeru, fikirkanlah. Jika etun tidak Ingin menerima padnagan saya, tidak mengapa tetapi bacalah pendapat ulama besar kewangan Islam sedunia iaitu Syeikh Mufti Taqi Uthmani dalam hal ini: Forex Trading de devises Par Mufti Muhammad Taqi Usmani Posté le: 11 Zul Qadah 1424, le 22 Novembre 2007 Q.) Est Forex J'ai joint un document détaillant les aspects de l'entreprise. A.) J'ai parcouru les papiers que vous avez envoyés. Je suis d'avis que ces transactions ne sont pas conformes à la charia. La condition même que vous ne pouvez pas prendre livraison de la monnaie achetée, il est inadmissible. De plus, il y a d'autres éléments, selon ma connaissance, qui rendent ce commerce illégal en charia, comme les ventes à terme, les ventes à découvert, etc. Cela s'ajoute au fait que les monnaies sont à l'origine un moyen d'échange et ne devraient être échangées que Usage personnel dans différents pays. En faire une marchandise échangeable uniquement pour gagner un profit est également contre la philosophie de base de l'économie islamique. Je ne vous conseille donc pas de vous livrer à ce commerce. Sila Buka Sumber. Forex Trading Adakah et un méninge de siapa Syeikh Mufti Taqi Uthmani, sila buka di sini untuk mengenalinya. Zaharuddin Abd Rahman 28 Zulhijjah 1428 ps. Semua pemain forex, nota dan jawpaan saya inin adalah jawapan yang dipermudah agar i boleh difahami orang awam. Jika est un chien qui a une tête de chagrin, un chiot, un chouchou, un chouchou, un chouchou, un chouchou, un chouchou, un chouchou, un chouchou. Syaa tiada masa untuk membuat pembacaan dan kajian Sendiri di ketika ini. Sekian Ajouter cette page à vos favoris Bookmarks sociaux More. Pasti kita rasa sedih bila mendengar kisah suami belasah isteri. Kisah ini benar benar terjadi kepada Amanda Fong, 19 yang dipukul suaminya bernama Calven Chik Foo di kedai barangan wanita milik merka pada 23 Ogos 2012 yang lalu. Lebih menyedihkan apologa Amanda kini mengandung 2 bulan. Kalau dilihat dari sudut logik, pasti ada sebab kenapa suamine mémukul Amanda begitu kejam. Menurut Islam, suami tidak dibenarkan sekali et suami menggunakan kekerasan. Tidak ada dalam satu riadat pun yang mengatakan bahawa Rassouloullah SAW pernah menengking isteri isterinya, apatah lagi memukul mereka. Bagaimanapun, l'Islam, et le langouan, le langouan, le langouan et le yang. Namun ia tidaklah sama dengan mengatasi suami yang tidak menunaikan tanggungjawabnya kepada isteri. Si isteri tidak boleh menghukum suaminya sekiranya suami tidak menunaikan haknya. Islam membrei hak kepada suami untuk menghukum isterinya kerana suami adalah pemimpin dalam rumah tangga. Namun perlu diingat, hukuman itu bukan, bertujuan, menyeksa isteri, dan bukan menghina isteri. Tindakan itu hanyalah bertujuan untuk mendidik mereka dan menghindari dari berlakunya kehancuran rumah tangga. Allah SWT menyebut dalam surah an Nisa ayat 34 yang bermaksud: 8220Lelaki (Suami) itu pelindung bagi perempuan (Isteri) kerana Allah Telah melebihkan sebahagian mereka (lelaki) atas sebahagian yang lain (perempuan) dan kerana mereka (lelaki) Telah memberikan nafkah daripada Hartanya Maka perempuan perempuan yang salihah, adalah mereka yang taat (kepada Allah) que menjaga diri ketika (suaminya) tidak ada, kerana Allah taht menjaga (isteri). Maksud menjaga isteri iaitu Allah mewajibkan et suami menggauli isterinya dengan baik. Pada sambungan ayat itu Allah Telah menyebut langkah langkah yang perlu diambil oleh Suami apabila isterinya derhaka iaitu, 82218220Perempuan perempuan yang kamu bimbangkan akan nusyuz (derhaka), hendaklah kamu memberi Nasihat kepada mereka, tinggalkanlah mereka di tempat tidur (pisah ranjang), dan (Kalau perlu) pukullah mereka.8221 Justeru, perlu difahami baik baik terutama bagi suami, langkah pertama yang perlu diambil ialah mengingati dan menasihati isteri dengan berhikmah atau bijaksana. Isteri yang melakukan, kesalahan, jangan, terus, dimarahi, dan dikasari, tetapi, hendaklah, dinasihati, dengan, baik supaya, kembali, menunaikan, hak suaminya. Umumnya, isteri akan, kembali, mentaati, suaminya, selepas, dinasihati, dengan, lemah, lembut, dan berhikmah. Tetapi Isteri yang tidak mengubah SIKAP dan kelakuan mereka dengan Nasihat atau teguran, bahkan menunjukkan kedegilan mereka dan bertambah Buruk setelah ditegur, maka wanita Seperti ini hendaklah diluruskan dengan langkah yang kedua. Caranya iaitu dengan mengasingkan diri seperti firman Allah SWT iaitu: 8220Dan pisahkan tempat tidur mereka8221. Maksud mengasingkan tempat tidur iaitu souami membelakangkan isterinya dan jangan berpaling kepadanya. Ayat itu bukanlah menyuruh sonami meninggalkan isterinya keseorangan de tempat tidurnya atau suami meninggalkan rumahnya. Cara dans les mengandungi hikmah yang cukup tinggi. Tetapi sekiranya cara ini pun tidak berkesan, maka hendaklah mengambil langkah yang lain iaitu memukulnya Seperti firman Allah SWT pada ayat yang sama: 8220dan pukullah mereka.8221 Hukuman Seperti ini tidak boleh dilakukan kecuali setelah menggunakan cara yang Pertama dan kedua. Aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa Syarat itu iaitu jangan bertujuan untuk kekerasan serta jangan menghina dan menyakitkan. Dalam menjalankan hukuman, hendaklah dilakukan berdua duaan suami isteri. Jangan dilakukan de hadapan kaum de kerabat ataupun lebih lebih de lagi orang luar. Bahkan tidak boleh sekali kali dilakukan de hadapan anak anak kerana ia boleh membresi pengaruh yang tidak baik kepada perkembangan jiwa anak anak. Ada kemungkinan apabila dilakukan de hadapan anak anak, simpleka akan membem bapa atau ibu atau kedua duanya. Begitu juga si Suami apabila Telah menghukum isterinya, dilarang sama sekali menceritakan kepada kawan kawannya kerana ia boleh menjadikan si Isteri berasa malu dan perasaannya tersinggung. Kemungkinan si isteri tidak akan mengubah sikapnya atau sikapnia mungkin akan menjadi lebih buruk. Hukuman itu hendaklah dijalankan, secara, berperingkat, sekiranya sudah, ada, tanda tanda, yang, menunjukkan, hasil, hendaklah, dihentikan, dan, tidak, boleh, mengenakan, hukuman, yang, lebih, berat. Sekiranya si suami melakukan juga, maka si suami dikira zalim. Pada penghujung ayat, Allah SWT berfirman etang bermaksud: 8220Tetapi jika mereka (isteri isteri) mentaatimu, maka janganlah kamu mencari alasan untuk menyusahkan mereka. Sesungguhnya Allah Maha Tinggi lagi Maha Besar.8221 Demikianlah, wallahualam.


No comments:

Post a Comment